کمک مالی به یک نیازمند از طریق خیریه، احساس مسئولیت در قبال کودکان کار و حتی پرداخت وجه به یک متکدی علارغم تفاوتهای آشکار، دارای یک وجه مشترک هستند:«گردش مالی و جریان نقدینگی». چه بخواهیم چه نخواهیم دیر یا زود متکدیان سرچهاراه یا حتی صندوقهای صدقه هم به ابزار پرداخت الکترونیک مجهز خواهند شد اما آنچه امروز بخش قابل توجهی از گردش مالی مسئولیت اجتماعی مردم را تحت شعاع قرار داده، پرداختهای سردرگمی است که بین وجه نقد و انتقال الکترونیکی سرگردان است. حمل پول نقد برای مردم به سادگی گذشته نیست و سکه و پول خرد هم توجیه اقتصادی و احساسی برای دریافت کنند و اهداء کننده دربر ندارد.
وجود هزاران مرکز خیریه رسمی، غیررسمی، مذهبی و غیرمذهبی در ایران نشان از عمق باور به مسئولیت اجتماعی در کشور ماست. کشوری که علارغم منابع طبیعی نباید چنین نیاز مبرمی به مسئولیت اجتماعی و کمکهای مالی مردمی داشته باشد اما به هزار دلیل، تاریخ شکل دیگری از زندگی با رنگ و عطر انساندوستی را برای ما رقم زده است. کارتخوانها به عنوان یک ابزار کارآمد قادر هستند شکل مسئولیت اجتماعی در پرداختهای انسان دوستانه را به کلی عوض کنند. شاید در شروع مطلب اینطور به نظر برسد که اگر هر خیریه یک دستگاه کارتخوان روی میزش بگذارد چیزی تغییر نمیکند! اینطور نیست. کارتخوان تنها یک وسیله انتقال وجه نیست. این ابزار قادر است به کمک سازمانها و حتی دولت شکل صحیح و درستی به گردش مالی اهداکنندهها و دریافتکنندگان نقدینگیهای انسان دوستانه بدهد.
کارتخوان بنبست متدکیان سودجود
بسیاری از متکدیان و گرداندگان باندهای متخلف کودکان کار، نیازمند واقعی نیستند. آنها شیادانی هستند که زیر پوست نیازمندان واقعی و خیرخواهی مردم رشد میکنند. خبر خوب این که متکدیان و افراد سودجو قادر نیستدند کارتخوان تهیه کنند اما موسسان خیریه رسمی میتوانند دستگاه pos داشته باشند. به این شکل جریان درآمدی سودجویان سوار شده بر احساسات مردم قطع، و از این پس شاهد صحنههای رقت باری که متکدیان در سر چهارراهها ایجاد میکنند نخواهیم بود. کنترل جریان درآمدی در همهجای دنیا به یکی از بهترین روشهای مباره با جرائم تبدیل شده است و امروز میتوان با دستگاه کارتخوان به سراغ سر و سامان دادن به جریانهای مخرب و ناهنجار اجتماعی مانند تکدیگری رفت. اگر تمامی موسسات خیریه پرداختهای خود را به این وسیله کارمد بسپارند بدون نیاز به مأمور شهرداری و پلیس بساط متکدیان سودجو جمع شده و نیازمندان واقعی از بنیادهای رسمی مددخواهی خواهند کرد.
شفافیت مالی به کمک دستگاههای کارتخوان
شفافیت مالی، برگ بردندهای که کارت خوان به موسسات خیریه در مدیریت امور مالی خواهد داد. خیریهها صرفنظر از ساختار و نوع مجوز سازمانی یا مردمی همواره تحت فشار روانی مسئولیتی که پذیرفتهاند قرار دارند. گاهی این مسئولیت تبدیل به انتظار فراتر از منابع میشود. در هر دو صورت وقتی تمامی دریافتیهای یک موسسه خیریه از طریق کارتخوان صورت گیرد شفافیت مالی باعث خواهد شد که هم متوقعین اندازه واقعی یک صندوق خیریه را دریابند و هم مسئولین خیریه در هر زمان بتوانند به اهداکنندگان یا سازمانهای نظارتی ، در مورد عملکرد مالی خود گزارش شفاف ، سریع و بدون شبه ارائه کنند.
دریافت وجه در هر زمان و هر مکان مناسب
یکی از مسائلی که خیریههای با آن مواجه هستند دریافت وجه خارج از دفتر رسمی و در مکانهای موقت و سیار است. در هر مراسم ملی و مذهبی که خیریهای بخواهد دریافت وجه از مردم داشته باشد نیاز به تعبیه مکان رسمی و حضور افراد با کارت شناسایی رسمی است در صورتی که در یک مراسم مذهبی، مسجد، تیکه، حسینه یا مکانی که مورد نظر خیریه برای دریافت وجه است کافیست یک دستگاه کارتخوان به همراه یک بنر یا نوشته کوتاه معرفی قرار داده شود. چون وجه کارتخوان به حساب مشخصی منتقل شده و رسید معتبر هم صادر میکند نیازی به صندوق و محافظ و نیروی انسانی زیاد ندارد. گاهی همین هزینههای سر بار موسسات را از دریافت کمک باز داشته و یا هزینه نیروی انسانی باعث میشود بخشی از منابع مالی خیریه برای امور مدیریتی هزینه شود.
کارتخوان مرتفع کننده نیازهای امنیتی
کارتخوانهای موسسات خیریه و حتی سایر فروشگاهها باعث کوچکترشدن صندوقهای امانات و گاوصندوقهای آنها خواهد شد. نگهداری طولانیمدت و دائم وجوه نقد یکی از مسائل هزینهساز موسسات خیریه و صندوقهای حمایتی است. کارتخوان به خوبی این مشکل را حل خواهد کرد. با نقل و انتقال الکترونیکی به گاوصندوق های بزرگ و انبوهی از اسکناس های خرد پر شده است نیاز نخواهد بود. این نیازی مهمی است که میتوان با قرارداد با یک شرکت معتبر ارائه کننده دستگاههای کارتخوان برطرف کرد. شرکت آیریک تجارت نصف جهان آماده عقد قرارداد با موسسات خیریه و صندوقهای حمایتی جهت نصب و راهاندازی دستگاه کارتخوان ثابت و سیار است. با مشاورین آیریک ایتیام تماس بگیرید.
معمار سرشناس و معروف آلمانی لودویگ وان در روهه میگوید: «خداوند در جزئیات است..» ما میگویم تجارت و پول هم در جزئیات است. شما هر دو را باور کنید حتی اگر به معماری علاقه ندارید. نگاه مثبت شما در مورد پول و یکی از بهترین ابزارهای مرتبط با آن یعنی کارتخوان، وجه مشترک ما و شماست، پس خوشحالیم که به پول حتا به اندازه کمترین واحد آن یعنی «پول خرد» اهمیت میدهید، چنان که معمار معروف هم هیچ جزء کوچکی را در آثار خود از قلم نمیانداخت.
اگر از مراکز خرید بزرگ ایران – که بهنامهای فروشگاه رفاه، کورش، کوثر، شهروند و غیره شناخته میشوند – خرید کرده باشید، متوجه میشوید که اکثر قیمتهای آنها صرف نظر از نوع کالا، به نوعی خرد شده است. مثلا کلوچه ۱۰۰۰ تومانی را ۹۸۵ تومان قیمت زدهاند. این موضوع الزاما ربطی به تخفیف ندارد و ما هم کاری به شگردهای تخفیفدهی نداریم، دقت کردهاید «قیمتها و رقمهای خرد یا خردشده« چه حجم بالایی از تراکنش های مالی فروشگاههای مختلف را تشکیل میدهد؟
دستگاههای کارتخوان یاهمان پوز pos تکیهگاه اصلی این جولاندادنهای بازاریابی و فروشندگی است. کارتخوان تنها یک ابزار تراکنش مالی نیست، یک شیوه تفکر در قیمتگذاری، تخفیفدهی و در نهایت توجه به یکی از جزئیاتی است که یک تجارت را به موفقیت بیشتر میرساند. پس اگر در فروشگاهی دستگاههای کارتخوان متعدد مشاهده کردید، فکر نکنید صاحب مغازه صرفا آنها را برای تزئین پیشخوان یا صندوق مغازه کنار هم ردیف کرده، او به موضوع مهمی پی برده که اکثر فروشندگان از آن غافل هستند. قدرت خردکردن قیمتها و خردهپرداختها موضوع این مطلب است.
پولهای خرد، سودهای خرد، تجارت پشت پردهی کارتخوانها
مشتریان وقتی قیمتها خرد میشود بهتر خرید میکنند. باور کنید آب معدنی ۹۹۰ تومانی با آب معدنی ۱۰۰۰ تومانی تفاوت چندانی به لحاظ سودآوری ندارد اما مشتری برای این که دقیقا به شما ۹۹۰ تومان پرداخت کند از کارتخوان استفاده میکند و از کارتخوان استفاده میکند تا از حس خوب تخفیف ۱۰ تومانی شما استفاده کند. کارشناسان فروش معتقدند تخفیف تنها یک عامل روانی است. این عامل را در کنار کسب و کارتان تبدیل به یک اهرم فروش کنید. مشتری آب معدنی خریدهای دیگری هم خواهد کرد. قدرت خردکردن قیمتها را دست کم نگیرید و نگران پول خرد هم نباشید. کارتخوان در کنار شماست. عددهای کارتخوان را هم خرد بکشید، دقیقا شبیه به پمپ بنزین.
پول خرد هیچ وقت حذف نمیشود، کارت خوانها هم همینطور
شاید بپرسید این داستان را تا کجا میتوان ادامه داشته باشد و تا کی پول خرد هست؟ جواب ساده است تا همیشه. تا زمانی که خرید و فروش خرد هست. شاید تعجب کنید که با گسترش یافتن دستگاههای کارتخوان جسارت فروشندهها برای خرد کردن قمیتها چندین برابر شده است. آنها به سادگی و با اطمینان کامل از دریافت کامل مبلغ، کالای خودشان را مثلا ۸۳۶۴ تومان قیمت میزنند! با افزایش قمیتها پول خرد تنها بین صفرها حرکت میکند اما هیچگاه حذف نمیشود. زمانی ۱۰ تومانی پول خرد بود، بعد ۱۰۰ تومان و حالا ۱۰۰۰ تومانی و احتمالا چندسال یا چند ماه دیگر ۱۰ هزار تومانی پول خرد مغازهها است. اصلا نگران تعداد اسکناس و سکههای بانک مرکزی نباشید. قرار نیست پول خرد جابجا کنید. با شرکت آیریک تجارت نصف جهان تماس بگیرید تا برای شما یک دستگاه کارتخوان یا پوز posنصب و راهاندازی کند.
دستههای کوچک اسکناس، نشانههای بزرگ تغییر
دقت کردهاید که در پمپبنزینها دستههای اسکناس کارگران یا همان فروشندگان کوچکتر شده ؟ این قدرت کارتخوانهاست. این پول خردی است که همه روزه به حساب جایگاهداران پمپ بنزین واریز میشود. چه بخواهید چه نخواهید قیمتها در حال خردشدن بیشتر هستند. چون فروشندهها اینطور راحتتر قیمتگذاری میکند. اگر کارتخوان نداشته باشید مجبور هستید قیمتهارا رو به پائین یا رو به بالا گرد کنید. کمتر بگیرد ضرر میکنید، بیشتر بگیرید مشتری ناراضی دارید. خردتر شدن قیمتها یعنی الزام و استفاده بیشتر و بیشتر از کارتخوان. این سود خردی که به صورت روزانه از دست شما میرود – اگر کارتخوان نداشته باشید – مجموع این سود در یک دوره معین مالی، از قمیت خود کارتخوان بیشتر است، باور نمیکنید محاسبه کنید.
رابطه علت و معلولی کارت خوان و پول خرد
پول خرد نداری کارت بکش، تخفیف میخواهی کارت بکش. اصلا خرید فقط با کارت خوان! کارتخوان بهترین و نهاییترین راهحل برای پول خرد است. اما داستان به همینجا ختم نمیشود. استفاده مشتریها از کارتخوان باعث میشود عددها خردتر شوند. عددهای خرد هم وجود دستگاه pos پوز را الزامی میکند و این رابطه همینطور ادامه دارد. تصور اشتباهی است که رند کردن قیمتها به شکل پرداخت نقدی، خرید و فروش را آسانتر میکند. سلیقه مشتریان و همچنین ترفندهای قیمتگذاری و تخفیفدهی فروشندگان پیوسته در حال افزایش تعداد کارتخوانهاست. این افزایش منجر به توسعه و افزایش شرکتهای ارائه کننده خدمات این ابزار دوستداشتنی است. هیچ هنرمندی خوبی قدرت جزئیات و هیچ فروشندهی موفقی قدرت پرداختهای خرد را دست کم نمیگیرد. با کارشناسان ما تماس بگیرید تا یکی از بهترین نمونه ابزارهای، جمع کننده سودهای خرد بازار را به شما معرفی کنیم.
بسیاری از کسانی که تصمیم به خرید دستگاه کارتخوان دارند از زمانبندی و نحوه انتقال وجه از حساب پرداخت کننده به حساب بانکی صاحب دستگاه اطلاع دقیقی ندارند. روند کار دستگاه کارتخوان به این صورت است که وقتی مشتری کارت میکشد مبلغ از حساب مشتری کسر و به حساب بانک ارائه کننده خدمات، به پذیرنده واریز میشود، سپس همه تراکنشها در ساعت معینی به صورت یکجا به حساب مشتری انتقال مییابد. تا قبل از بهمنماه 1396 در هر شبانهروز 7 بار یعنی تقریبا هر سه ساعت و نیم فرایند تسویه حساب پذیرندهها انجام میشد.از بهمن 96 به بعد به دستور بانک مرکزی کلیه بانکها و سرویسدهندهها موظف به رعایت قانون تسویه حساب یکبار در هر 24 ساعت هستند. این قانون بلافاصله پس از ابلاغ اجرایی شد و به تبع آن واکنشها و نگرانیهایی را نیز به دنبال داشت.
پیش ازاین به صورت مقطعی پذیرندههای برخی از بانکها با مشکل فنی برای تسویه به موقع مواجه شده بودند که اعتراضهایی را نیز ایجاد کرد. اما این بار نقص فنی یا تاخیر مقطعی وجود ندارد. زمانبندی تسویه یا واریز به حساب دارندگان کارت به صورت رسمی تغییر کرده و به نظر میرسد این تغییر برگشت ناپذیر است. بنابراین تمام تراکنشها در زمانبندی مشخصی که از طرف بانک مرکزی ابلاغ شده است در هر 24 ساعت یکبار (معمولا نیمهشب به بعد) به حساب دارندگان دستگاه کارتخوان واریز خواهد شد. ادامه این مطلب بررسی دلیل این تصمیم، مروری بر استاندارهای جهانی آن و روش هماهنگی با این زمانبندی است.
علت 24 ساعت شدن روند تسویه پذیرندگان
یکی از بزرگترین چالش پیشروی سیستم پرداختهای الکترونیک تخلفات مالی حرفهای و پیوسته مانند پولشویی است. به این مهم مسائل دیگری مانند کلاهبرداریهایی که ریشه در سواد پائین دیجیتالی مردم دارد را نیز اضافه کنید. همچنین اشتباهات سهوی پرداخت هم یک مسئله جدی پیشروی خدمات بانکداری الکترونیک است. از بهترین راه حلهایی که سالهاست در بانکداری مدرن دنیا استفاده میشود اختصاص زمان کافی برای نظارت بر تراکنشهای مشکوک و بازگشت وجه پرداختهای اشتباه است. روال پرداخت و تراکنش در سیستم بانکداری الکترونیک به این صورت است که پس از کسر وجه از حساب مشتری تا زمان واریز به حساب مقصد، مبلغ مورد نظر در حساب بانک مبدا باقی میماند. و همین امر کمک میکند به آسانی موارد مغایر با نظر پرداخت کننده یا تراکنشهای مشکوک، قابل بررسی و حتی قابل استرداد باشد. مشروط بر این که زمان کافی در اختیار سیستمهای هوشمند رهگیری قرار گیرد. علت اخذ این تصمیم از سمت بانک مرکزی ایجاد زمان کافی برای بررسی هوشمند تراکنشهای مشکوک است.
متوسط زمان تسویه پذیرندگان در دنیا و ایران
در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا زمان تسویه تراکنشهای کارتخوانها 48 ساعت است.این زمان در برخی از کشورهای در حال توسعه مثل کشورهای آمریکای جنوبی و برخی از مناطق چین و هند تا 72 ساعت هم ذکر شده است. این فرصت به سیستم بانکی زمان کافی میدهد تا بتوانند هر تراکنش غیر معمول را کنترل و ردیابی کنند. طبیعی است که این نظارت فقط در موارد معدود به صورت انسانی انجام میگیرد و از تکنیکها و ابزارهای هوشمند دادهکاوی برای این منظور استفاده میشود. زمانبندی 24 ساعته اعلام شده از طرف بانک مرکزی به معنی حداکثر زمان اعلام شده است. یعنی اگر مشتری شما ساعت 17 کارت بکشد با توجه به زمان تسویه که تقریبا بین ساعت 3 تا 5 صبح انجام میشود، این زمان کمتر از 12 ساعت خواهد بود. انتظار میرفت بانک مرکزی زودتر و با یک ساختار پلکانی مثلا از سه ساعت به شش ساعت و یا دوازده ساعت این زمان را افزایش دهد تا کسب و کارها فرصت بیشتری برای هماهنگی داشته باشند.
هماهنگی روند دریافت و پرداخت در بانکداری الکترونیک
گاهی برخی از خیابان های شهر، برای تردد بهتر، یا شرایط خاص، یکطرفه میشوند. که این امر ممکن است در روزهای اول برای کسانی که عادت داشتهاند از همان خیابان به صورت دوطرفه استفاده کنند مشکل ایجاد کرده و آنها را ملزم به طی مسافت بیشتری میکند. آیا این موضوع دلیل کافی و محکمی برای نرفتن و استفاده نکردن از خیابان است؟ تغییرات ساختارهای پرداخت و دریافت الکترونیک اجتنابناپذیر است. وقتی روند دریافت و پرداخت شما تغییر میکند اطمینان داشته باشید که این تغییر سراسری است و شرکای بالادست و پائیندست شما هم به تدریج ملزم به هماهنگی با این تغییر خواهند شد. بهتر است به جای مقابله یا دامن زدن به تصمیمهای غیر حرفهای که منجر به بازگشت به عقب است با اطمینان به شبکه بانکی کشور، خودتان را با تغییرات هماهنگ کنید.
دستگاه پوز یک وسیله قابل حذف یا جایگزینی (حداقل در کوتاه مدت) نیست. استفاده از این دستگاه به همان اندازه که گسترش پیدا میکند باید امنیت مالی مشتریان را نیز تامین کند. و اطمینان داشته باشید هر تصمیمی در این رابطه، مطالعه شده و تخصصی گرفته میشود. شبکه بانکی کشور با توجه به پیشرفتهای چندسال گذشته در زمینه پرداخت الکترونیک یکی از بهترین و امنترین زیرساختهای بانکی در دنیاست که دستگاههای pos به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای آن محسوب شده و هر تغییر ساختاری در دراز مدت باعث بهتر شدن این ابزار به لحاظ سرعت، امنیت و امکانات خواهد بود. درست مثل خیابانهای یکطرفهای که اگرچه در روزهای اول ممکن است مسیر شما را کمی دورتر کند، اما در دراز مدت سرعت و نظم بیشتری به رفت آمدهای در حال رشد خواهد داد.
source: تغییر زمان بندی تسویه حساب پذیرندگان دستگاههای کارتخوان
هرجا که گردش مالی باشد تخلفات مالی هم هست. «دستگاه کارتخوان» اگرچه پول به معنای فیزیکی را حذف کرده و همین باعث افزایش چندصدبرابری امنیت خرید و فروشها شده است، خودش به عنوان رابط مستقیم پول گاهی در معرض سوء استفاده قرار میگیرد. نباید فراموش کنیم که یک ذهن بیمار میتواند حتی از یک چاقوی میوهخوری یا یک خودکار استفاده نامتعارف کرده و این سوء استفاده، به کارکرد اصلی آن ابزار، ارتباط مستقیم ندارد. این مطلب اگرچه اشاره به روشهای سودجویی از دستگاه کارتخوان دارد، هدفش ایجاد شناخت بیشتر برای دارندگان دستگاههای کارتخوان است. بسیاری از سودجوییها و تخلفات مالی عملاً ارتباط مستقیم و چندانی با صاحب دستگاه ندارد با این حال اطلاع از آن کمک میکند استفاده از این وسیله کارآمد با اطمینان بیشتری انجام شود.
استفاده از کارتهای سرقتی یا جعلی
ممکن است شخصی با کارتی که متعلق به خودش نیست از دستگاه پوز فروشگاهی خرید کند. این کارت ممکن است سرقتی یا در مواردی نادر جعلی باشد. در چنین شرایطی هیچ مسئولیتی متوجه فروشنده و صاحب دستگاه pos نیست. مانند اینکه شخصی با پول دزدی خرید کند. فقط ممکن است در صورت نیاز مرجع قضایی، از فروشنده درخواست اطلاعات یا استعلام شود. که قطعاً چنین درخواستی به صورت کاملاً رسمی و مکتوب خواهد بود. لازم به ذکر است که این روش شایعترین نوع تخلفی است که بهواسطه دستگاه کارتخوان انجام میشود.
جعل کارت بانکی نیاز به تخصص و تجهیزات زیادی دارد و در موارد بسیار خاص و محدود دیده شده است که شخصی بتواند کارت بانکی جعل کند. با این حال و با توجه به جذابیت موضوع سرقت پول، کلاهبرداران سراغ هر ترفندی برای سرقت خواهند رفت و کارتهای بانکی هم از این قاعده مستثنا نیستند. لازم است فروشنده مطلع باشد در صورتی که فردی با کارت جعلی از دستگاه آنها خریداری کرد هیچ مسئولیت مستقیمی متوجه آنها نیست، با این حال بهتر است محل استفاده از دستگاه کارتخوان در دید دوربینهای مستقیم دوربینهای مداربسته باشد.
تعویض و تحویل رسید جعلی با رسید اصلی
این شگرد اگرچه قدیمی است ممکن است هنوز توسط بعضی از سودجویان مورد استفاده قرار گیرد. روش کار سارق به این صورت است که قیمت کالایی را قبلاً از فروشنده استعلام میکنند. بعدا به شکلی رسیدی مشابه رسید کاغذی آن دستگاه شبیهسازی میکنند. ممکن است به بهانههایی مانند استعلام موجودی و موارد دیگر، نمونه رسید دستگاه را برای این منظور بدست آَورند. سپس به فروشگاه مراجعه میکنند و به صورت واقعی خرید میکنند اما مبلغ اصلی را وارد نکرده و با مبلغ ناچیزی عملیات پرداخت را انجام میدهند. پس از آن بلافاصله رسید کاغذی جعلی از قبل آماده شده را به فروشنده تحویل میدهند.
لازم به ذکر است این شیوه کلاهبرداری معمولاً برای کالاههای کم حجم باارزش مالی بالا مانند طلا، جواهرات یا گوشی موبایل بیشتر انجام میشود. کافیست فروشنده بعد از هر خرید از طریق استعلام آخرین تراکنش، پس از کارت کشیدن مشتری از انتقال کامل وجه کالای یاد شده به حساب خود اطمینان حاصل کرده و بعد از آن کالا را به مشتری تحویل دهد.
سرقت کارت مشتریان توسط مشتری نماها
شیوهای که اگرچه باز هیچ مسئولیت مستقیمی متوجه فروشنده نمیکند تاثیرگرفته از رفتار فروشنده است. سارقین مشترینما اقدام به مراجعه به فروشگاههایی میکنند که در آن فروشنده با پرسیدن رمز کارت مشتری خود اقدام به کشیدن مبلغ مورد نظر میکنند. آنها پس از انتخاب قربانی خود، منتظر میمانند که کارت خود را به فروشنده بدهد و رمز را بگوید. بلافاصله رمز را به خاطر سپرده و با قربانی از فروشگاه خارج میشوند تا بتوانند در موقعیتی مناسب کارت مشتری را سرقت کرده و از آن سوء استفاده کنند.
بهترین روش ناکام گذاشتن این کلاهبرداران ایجاد فضایی است که مشتری خودش در امینت خاطر رمز عبور خود را وارد کند. اگر به هر دلیلی نیاز هست دستگاه کارتخوان در محدوده فروشنده باشد کافیست از یک صفحه کلید جانبی (پینپد) برای وارد کردن رمز عبور مشتری استفاده کنید.
دریافت وجه نقد از فروشنده
کارت عابر بانک به سرعت قابل مسدود کردن است. بنابراین متخلفین زمان کمی برای حداکثر برداشت غیرمجاز و سوء استفاده از آن را دارند. در چنین مواقعی ممکن است فردی به فروشگاهی مراجعه کرده و با داستانسرایی و حتی تطمیع، فروشنده را متقاعد کند که در قبال کارت کشیدن، وجه نقد دریافت کند. توصیه میشود هنگام چنین درخواستی متقاضی را به دستگاه خودپرداز یا بانک هدایت کنید و از انجام چنین کاری خودداری نمایید.
قطعاً موارد ذکر شده تنها نمونههای کلاهبرداری با دستگاه کارتخوان نیست و نخواهد بود. به عنوان یک مالک دستگاه همواره آخرین نکات ایمنی اعلام شده از طرف شرکت پشتیبانی و یا محتوای مندرج در رسانههای رسمی را مد نظر قرار دهید تا طعمه سودجویی این افراد قرار نگیرید. اگر نسبت به موارد فوق یا ایمنی دستگاههای کارتخوان سوال یا اطلاعات بیشتری مدنظرتان است با همکارن ما تماس بگیرید.
source: کلاهبرداریهایی که افراد سودجو با دستگاه کارتخوان انجام میدهند
این نگرش که دستگاه کارتخوان را تنها ابزار سهولت پرداخت برای راحتی مشتری معرفی میکند باعث شده است که بسیاری از کسب و کارها از مزیتهای خاص دستگاههای کارتخوان کمتر مطلع باشند. دستگاه کارتخوان ابزاری برای سهولت داد و ستد یا به زبانی دقیقتر بهترین و کاربردیترین ابزار تراکنشهای خرد در تجارت الکترونیک است. و فروشنده و مشتری هر دو از منافع آن بهرمند میشوند. در صورتی که به تازگی دستگاه کارتخوان تهیه کردهاید یا به دنبال کسب اطلاع برای خرید دستگاه کارتخوان به این مطلب رسیدید، چه خوب است بدانید که تراکنش تنها امکان و مزیت این دستگاه نیست. فروشندهها میتوانند با استفاد از امکانات آخرین نسل دستگاه کارتخوان که در ادامه این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد، کسب و کار راحتتری را تجربه کنند.
استفاده از چند حساب در یک دستگاهنسل قدیمیتر دستگاههای کارتخوان تنها از یک حساب پذیرنده پشتیبانی میکردند اما کارتخوانهای جدید بسته به نوع و مدل قادر به پشتیبانی و اتصال به چند حساب مستقل را دارند. پرداخت چندحسابی صاحب دستگاه را قادر میسازد با انتخاب شماره حسابِ دلخواه تراکنشهای مشتریان را به حساب مدنظر خود هدایت کنند. این قابلیت برای مراکز پخش و همچنین مراکزی که چند فروشنده یا شریک تجاری دارند بسیار کارآمد و در مدیریت حسابها تاثیرگذار است. پرداخت به صورت چندحسابی میتواند به صورت درصدی و کاملا خودکار انجام شود، یعنی به محض انجام تراکنش از طرف مشتری، مبلغ تراکنش به صورت خودکار و بر اساس درصد تعیین شده به حسابهای تعریف شده انتقال مییابد.
source: امکانات جانبی دستگاه کارتخوان برای کسب و کار راحت تر
دستگاههای کارتخوان پرتعدادترین سختافزارهای بانکداری الکترونیک هستند. این ابزارک دوستداشتنی اگرچه سالهای زیادی نیست وظیفه تراکنشها را به عهده گرفته، به قدری محبوبیت یافته است که عملا کسب و کار بدون آن امکانپذیر نیست. دستگاه کارتخوان هم مانند هر ابزار کاربردی دیگر به سرعت در حال تکمیل و تغییر است. نسل فعلی کارتخوانها با قابلیت ارتباط بوسیله سیمکارت با دارا بودن باطری داخلی از بسیاری از مدلهای قدیمیتر عملکرد بهتری دارند. نسل جدیدتر این دستگاهها را میتوان با تغییرات اشاره شده در این مطلب متصور شد. امکاناتی که معمولا در دستگاههای امروزی وجود دارد با تغییرات فراوانی مواجه خواهد شد، تغییراتی که شاید منجر به واکنش رفتار برخی از مشتریان نیز بشود.خداحافظ رسیدهای کاغذی
حذف رسیدهای کاغذی اولین تغییر مهم نسل بعدی دستگاه ها ی کارتخوان است. رسیدهای کاغذی نه تنها باعث مصرف بیش از حد کاغذ و آسیبهای زیست محیطی میشود، حجم و هزینه سختافزاری دستگاهها را نیز افزایش میدهد. از سوی دیگر متون چاپ شده روی این کاغذهای حرارتی مدت زمان زیادی دوام نمیآورد. اولین جایگزین رسیدهای کاغذی ارسال پیامک است، یعنی به احتمال زیاد مشتری قبل یا بعد از ورود رمز عبور با وارد کردن شماره موبایل خود رسید دستگاه را به صورت پیامک دریافت خواهد کرد. با حذف چاپگر از دستگاههای کارت خوان نهتنها دستگاههای کوچکتر و ارزانتری خواهیم داشت، فرایند خرید هم سرعت بیشتری خواهد یافت، و نیازی نیست مشتری منتظر چاپ کاغذ بماند. با توجه به این که اکثر بانکها تراکنشهای حساب مشتریان را در لحظه پیامک میکنند، قطعاً بسیاری از مشتریان به پیامک بانک خود استناد خواهند کرد و الزامی به ورود شماره موبایل خود هم نمیبینند با این حال راههای دیگری برای جایگزینی رسید کاغذی پیشبینی خواهد شد.
خداحافظ کابلهای دست و پاگیر
قابلیت اتصال به اینترنت بیسیم WiFi و همچنین دارا بودن باطری داخلی منجر به حذف کابلهای برق، اینترنت و تلفن در دستگاههای کارتخوان جدید شده است.این ویژگی نیز علاوه بر امکان سهولت جابجایی دستگاههای pos منجر به تجربه بهتری برای مشتریان نیز خواهد شد چرا که فروشنده به آسانی میتواند دستگاه را در اختیار مشتری قرار داده تا کشیدن کارت و ورود رمز عبور توسط او انجام گیرد. در فروشگاههای بزرگ و مراکز خرید نیز کابلکشیهای طولانی و دست و پا گیر حذف میشود و به جای متمرکز کردن همه پرداختها به صندوق خروجی، غرفهها هر کدام میتوانند در لحظه خرید، تراکنش لازم را انجام دهند. هم اکنون موضوع مدیریت حسابهای داخلی برای فروشگاهها و مراکز خرید بزرگ که غرفههای تخصصی دارند به یک چالش جدی تبدیل شده است که وجود دستگاههای کارتخوان سیار توانسته است از شدت تعارضات مالی طرفین تا حدود زیادی بکاهد.
خداحافظ صفحه کلیدهای فیزیکی
موبایلهای هوشمند امروزی صفحه کلیدهای بزرگتر و دقیقتری نسبت به نسل قبلی خود دارند. نسل آینده دستگاههای کارتخوان با داشتن صفحهکلیدهای لمسی به جای دکمههای فیزیکی نه تنها سریعتر و بهتر میشوند، امکانات بیشتری را از طریق نمایشگر قابل لمس در اختیار مشتری قرار خواهند داد. مشتری به سرعت میتواند مانده حساب بگیرد یا شارژ بخرد. در عین حال که سیستمعامل مدیریت کننده دستگاه پوز با نشان دادن مبالغ به ریال و تومان از بروز تراکنشهای اشتباه، خواهد کاست. نمایشگرهای لمسی علاوه بر مزایای اشاره شده قادر به اختصاصی سازی برای مراکز خاص نیز هست. مثلا در مراکزی که سالمندان یا غیرفارسیزبانان میخواهند از دستگاه استفاده کنند به آسانی میتوان نمایشگر را با شرایط مشتری سازگار کرد.
خداحافظ کارت عابر بانک
فناوری NFC دستگاههای کارتخوان را قادر میسازد بدون وجود کارت، تراکنش انجام شود. این نسل از دستگاهها قادر به شناسایی و اعتبارسنجی تلفنهای همراه مجهز بهNFC هستند. مشتری هنگام استفاده از دستگاه کارتخوان فقط موبایل خود را به دستگاه نزدیک کرده و به محض برقراری خودکار ارتباط، اعتبار سنجی لازم همانند کارت کشیدن انجام میشود. فناوری NFC به مراتب از کارتهای فیزیکی سریعتر و امنتر است و پیشبینی میشود در آینده نزدیک جایگزین تمام کارتهای بانکی فیزیکی گردد. در بخشهای آتی در مورد نحوه عملکرد این فناوری که هم در دستگاهای کارتخوان و هم در خودپردازها استفاده خواهد شد مطالب مستقلی ارائه خواهیم کرد.
تأکید رسانههای عمومی بر ورود رمز عبور (هنگام استفاده از دستگاه کارتخوان) توسط خود مشتری، و اصرار فروشندگان مبنی بر کشیدن و وارد کردن رمز کارت توسط خودشان کمکم داشت به یک مناقشه خاموش حل نشده در تراکنشهای الکترونیک تبدیل میشد که فناوری باز هم توانست راه حلی منطقی ارائه کرده و این مسئله را به شکلی مسالمتآمیز حل کند. فروشندگانی که دستگاه کارت خوان را در محدوده میز یا فضای کاری خود قرار میدهند تا کشیدن کارت الزاماً توسط مشتری صورت گیرد، دلایل خاص خود را دارند اما متاسفانه به این دلایل کمتر توجه شده و تمام تمرکز رسانهها بر روی متقاعد کردن فروشنده مبنی بر در اختیار گذاشتن کامل دستگاه کارتخوان پیشروی مشتریان است. در این مطلب به بررسی برخی از این دلایل و راه حل آن از منظر فن آوری میپردازیم.
چرا فروشندهها تمایل دارند خودشان کارت بکشند و رمز عبور مشتری را وارد کنند؟
بسیاری از مشتریان هنوز نمیتوانند مبالغ خرد را دقیق وارد کارتخوان کرده و به اصطلاح کارت بکشند. کما این که هنوز بسیاری از مردم در پر کردن فرمهای بانکی با عدد مورد نظر خود به ریال همین مشکل را دارند که عمدتاً به تعداد صفرهای مبالغ مذکور برمیگردد. گاهی یک صفر کمتر یا بیشتر هنگام کارت کشیدن مشتری و فروشنده را به دردسر جدی میاندازد خصوصاً که روند تراکنشهای یک فروشگاه خرد و تعداد آنها هم زیاد باشد. از دیگر دلایل این که فروشنده تمایل دارد دستگاه کارت خوان در محدوده فعالیت شخصی خودش قرار داشته باشد میتوان به تفکیک حسابهای متصل به کارت اشاره کرد. معمولا فروشندهها بیش از یک یا دو دستگاه کارتخوان دارند که ممکن است تفکیک تراکنش برای آنها در خریدهای متفاوت مهم باشد. بر همین اساس فروشنده ترجیح میدهد به لحاظ برنامه مالی هر خرید را با دستگاه خاص مد نظر خود انجام دهد. دلایل دیگری هم هست، مثلا به لحاظ این که فروشنده هزینه بابت دستگاه کارتخوان پرداخت میکند ممکن است به لحاظ روانی آن را ابزاری شخصی تلقی کند و استفاده از آن را به دیگران واگذار ننماید. اگر شما به هر دلیل تمایل دارید خودتان کارت بکشید، کافیست با تهیه یک دستگاه پینپد مشکل پرسیدن و وارد کردن رمز عبور از مشتری را برای همیشه حل کنید.
دستگاه پینپد چیست و چه کاربردی دارد؟
دستگاه پین پد (Pin Pad) یک صفحه کلید خارجی است که به دستگاه کارتخوان متصل شده و در مقابل مشتری قرار میگیرد. فروشنده بعد از کشیدن کارت و وارد کردن مبلغ، نیازی نیست که رمز عبور را از مشتری بپرسد، مشتری علاوه بر مشاهده قمیت بر روی نمایشگر کوچکی که روی دستگاه پین پد هست، میتواند رمبز عبور را وارد کرده و فرایند خرید را تکمیل کند. بوسیله این دستگاه نه تنها امنیت حساب مشتری تآمین میشود بلکه دستگاه کارتخوان همچنان در اختیار فروشنده خواهد بود. دستگاههای پینپد قابلیت اتصال به انواع کارتخوانهای موجود در بازار را دارا میباشند با این حال تهیه این وسیله کارآمد همچنان توسط شرکتهای ارائه کننده خدمات کارتخوان انجام میشود. اگرچه از دستگاههای پینپد صرفا برای وارد کردن مرز عبور استفاده میشود به کمک این ابزار میتوان امکاناتی نظر خرید شارژ، تغییر رمز عبور، دریافت مانده حساب و غیره را نیز دریافت کرد.
تاثیر روانی وجود دستگاههای پینپد کمتر از وجود کارتخوان نیست. فروشنده معمولا کارتخوان را برای خودش و انجام تراکنش تهیه میکند اما پینپد ابزاری است برای احترام به حریم شخصی مشتری. این دستگاه کوچک را میتوان احساسیترین ابزار تراکنش الکترونیک نامید. وسیلهای که به لحاظ فنی الزامی به نظر نمیرسد اما وجود آن در هر فروشگاه نشان توجه به مشتری و تکریم اوست. با تهیه دستگاه پینپد و قرار دادن آن مقابل مشتری برای ورود رمز عبور نه تنها بروزتر از سایر فروشندهها هستید، عملاً فروش و مراجعه بعدی مشتری را افزایش خواهید داد. شرکت آیریک تجارت نصف جهان آماده است برای تهیه انواع دستگاههای کارتخوان و لوازم جانبی مربوطه کسب و کار شما را همراهی کند. جهت مشاوره رایگان با همکاران ما تماس بگیرید.
source: دستگاه پین پد Pin Pad متصل به کارتخوان چیست و چه کمکی به فروشندگان میکند؟
بخش قابل توجهی از داستان شفافیت مالی در کشور ما به مبحث مالیات برمیگردد. این که آیا مالیات بر اساس میزان تراکنش دستگاه کارتخوان محاسبه میشود یا خیر موضوع این مطلب نیست. با این حال سعی میکنیم در ادامه، آخرین و دقیقترین پاسخ ارائه شده توسط مسئولان را در این زمینه اطلاعرسانی کنیم. داستان میوهفروشهای دورهگردی که اکثر آنها دستگاه کارتخوان دارند. اما در مقابل برخی از پزشکان فوق تخصص بدون دستگاه pos چندین ماه متوالی تیتر اول رسانهها و مطبوعات کشور بوده و هنوز هم گاهی به آن گریز میزنند. همه حرفها و بحثها به یک نکته مهم اشاره دارد. مبنی بر این که دستگاه پوز یکی از بهترین ابزارها برای مدیریت و شفافیت مالی است. در این مطلب به موضوع مدیریت مالی در کسب و کارهای کوچک و بزرگ و نقش کارتخوانها در شفافیت مالی میپردازیم.
بسیاری از کسب و کارها هنوز دادههای مالی خود را در مقصد تفکیک میکنند. حسابداری در مقصد یعنی این که کل فروش به یک یا دو حساب کلی هدایت شده و از آنجا تفکیک و گزارشگیری مجدد انجام شود. این روش باعث میشود عملیات حسابداری طولانی، پیچیده و پرهزینه شود. در صورتی که اگر تفکیک حسابها از مبدا انجام شود، حسابداری آسانتر و فابل فهمتر است. به این ترتیب درصد خطاهای احتمالی کاهش یافته و موجب ایجاد تعارض کمتری میشود. روش حسابداری در مقصد برای فروشگاههایی که فروشنده یا غرفههای متعدد دارند زمانبر و پرهزینه است. هزینه آن، بخش قابل توجهی از وقت و منابعی است که برای عملیات حسابداری صرف میشود. با اختصاص یک دستگاه کارتخوان به هر رده، شریک یا فروشنده، این تفکیک حساب میتواند از مبدا و در همان لحظه پرداخت انجام شود. بسیاری از مراکز خرید بزرگ به تدریج به این شیوه روی آوردهاند. چرا که مشتری هم مجبور نیست کفش و لباس خود را همزمان با شیر و لبنیات در یک صندوق حساب کند.
صندوقهای فروش مکانیزه امروز در تمام کشورهای پیشرفته جهان به عنوان یک منبع قابل استناد برای مراجع مختلف مرتبط با فروش و درآمد عمل میکنند. کشور ما در ابتدای مسیر مکانیزه کردن فرایند فروش است. این شیوه تنها به جلوگیری از فرار مالیاتی منجر نمیشود. بخش مهم و تاثیرگذار هر صندوق مکانیزه مبادی پرداختی آن یعنی دستگاه پوز است. دستگاههای کارتخوان قادر هستند به صورت خودکار به انواع سخت افزارها و نرم افزارهای فروشگاهی متصل شوند. ترازوهای دیجیتال دادههای خود را مستقیم به صندوق و از صندوق به دستگاه کارت خوان منتقل میکنند. خروجی صندوق فروشگاه به صورت خوکار و کاملا اتوماتیک قابل مقایسه با وروی دستگاه کارتخوان است. این اطلاعات برای فروشنده، صاحب فروشگاه و حتی اصناف زیرمجموعه، قابل استناد است. یکسان بودن اطلاعات صندوقهای مکانیزه فروش مجهز به کارتخوان بهترین نوع شفافیت مالی را ایجاد میکند.
متاسفانه بخش قابل توجهی از دغدغه شفافیت مالی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط در ایران به مسائل مربوط به مالیات ختم شده است. در صورتی که شفافیت مالی یک فرهنگ پیشبرنده در کسب و کار است. این موضوع اگر به یک تابوی اقتصادی تبدیل شود بیشتر مردم ترجیح خواهند داد ناراحتی ناشی از عدم شفافیت مالی و تعارضات آن را تحمل کنند اما در مورد آن صحبت نکنند. هر ابزاری که به صورت فراگیر قابل استفاده باشد، فرهنگ مخصوص خود را نیز به همراه میآورد. دستگاه کارتخوان یک ابزار تاثیرگذار بر فرهنگ پرداخت است. و تاثیر مثبت این وسیله بر روند کسب و کار غیرقابل اجتناب است. کسب و کارها اگر از همان ابتدا برای داشتن شفافیت مالی وقت و هزینه مستقیم صرف کنند، میتوانند فراتر از تمامی باید و شایدها به پایداری کسب و کار کمک کنند. وقتی به مزایا و قابلیتهای یک وسیله (مثل کارت خوان) نگاهی فراتر از ابزار داشته باشیم میتوانیم آن را زمینهساز ایجاد فرهنگ مثبت قلمداد نماییم.
در مورد نحوه محاسبه و دریافت مالیات یک اصل ثابت وجود دارد: تنها مرجع تعیین و تائید کننده اخبار این حوزه، سامانه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی به آدرس www.intamedia.ir است. بنابراین هر خبر، اطلاعیه و صحبتی را با سایت رسمی سازمان تطبیق دهید. طبق آخرین خبر درج شده در سایت رسمی سازمان امور مالیاتی، پرداخت وجه کالا از طریق کارت های اعتباری یا دستگاه POS بانکی به هیچ وجه موجب تعلق مالیات نخواهد شد. بر این اساس تراکنش دستگاههای کارت خوان معیار قطعی محاسبه و تعیین مالیات نیست و تمامی اخبار منتشر شده در رسانههای غیر رسمی و شبکههای اجتماعی تا زمانی که سازمان امور مالیاتی رسما آن را تایید نکند، صحت ندارد.